Portait of a Lady with Harp Mara Galassi

Cover Portait of a Lady with Harp

Album info

Album-Release:
2018

HRA-Release:
23.03.2018

Label: Glossa

Genre: Classical

Subgenre: Chamber Music

Artist: Mara Galassi

Composer: Bernardo Pasquini (1673-1710), Arcangelo Corelli (1653–1713), Jacques Arcadelt (c. 1507–1568), Alessandro Stradella (1639-1682), Alessandro Scarlatti (1660–1725)

Album including Album cover Booklet (PDF)

?

Formats & Prices

FormatPriceIn CartBuy
FLAC 96 $ 13.20
  • Bernardo Pasquini (1657-1710):
  • 1Toccata per Milone02:08
  • 2Alemanda (Arr. for Double Harp)03:47
  • 3Passagagli (Arr. for Double Harp)02:14
  • 4Bizzarria (Arr. for Double Harp)01:37
  • 5Variazioni per il Paggio Todesco (Arr. for Double Harp)06:18
  • 6Toccata ottava (Arr. for Double Harp)03:42
  • Arcangelo Corelli (1653-1713):
  • 7Sonata à 3 in F Major, Op. 1 No. 1 (Arr. for Double Harp): I. Grave01:42
  • 8Sonata à 3 in F Major, Op. 1 No. 1 (Arr. for Double Harp): II. Allegro01:53
  • 9Sonata à 3 in F Major, Op. 1 No. 1 (Arr. for Double Harp): III. Adagio01:39
  • 10Sonata à 3 in F Major, Op. 1 No. 1 (Arr. for Double Harp): IV. Allegro02:04
  • Jacques Arcadelt (1504/5-1568):
  • 11Madrigali, Book 1: Se la dura durezza (Arr. for Double Harp)03:43
  • Anonymous:
  • 12Toccata01:01
  • 13Tenor di Napoli03:46
  • 14Corrente01:29
  • Bernardo Pasquini:
  • 15Passagagli per Petronilla (Arr. for Double Harp)03:55
  • Alessandro Stradella (1639-1682):
  • 16Sinfonia a violino solo (Arr. for Double Harp): I. Moderato02:27
  • 17Sinfonia a violino solo (Arr. for Double Harp): II. Allegretto01:31
  • 18Sinfonia a violino solo (Arr. for Double Harp): III. Andante02:37
  • 19Sinfonia a violino solo (Arr. for Double Harp): IV. Allegretto01:15
  • 20Toccata (Arr. for Double Harp)04:46
  • 21Fuga (Arr. for Double Harp)05:53
  • Arcangelo Corelli:
  • 22Sonata à 3 in F Major, Op. 1 No. 1: I. Grave (Arr. for Double Harp)01:47
  • Total Runtime01:01:14

Info for Portait of a Lady with Harp

Mara Galassi hat in den letzten zwei Jahrzehnten nur wenige, aber umso bedeutsamere Alben mit Harfenwerken aufgenommen. Nun feiert sie ihre Rückkehr mit einem neuen, eindrucksvollen Programm, das den Titel Portrait of a Lady with Harp trägt. Mit diesem Album versetzt die aus Mailand stammende Harfenistin ihre Zuhörer an den Hof der Königin Christina von Schweden. Nach ihrer Abdankung trat diese zum Katholizismus über und begab sich Mitte der 1650-er Jahre nach Rom, wo sie ein spektakuläres kulturelles Leben initiierte und zur Förderin von Schriftstellern, Wissenschaftlern und insbesondere von Musikern wurde. Zu dieser Zeit wirkten die Komponisten Alessandro Stradella, Bernardo Pasquini, Arcangelo Corelli und Alessandro Scarlatti in Rom, und sie alle profitierten von Christinas unersättlichem Hunger nach neuer, hervorragender Musik – unabhängig davon, ob sie offiziell an ihrem Hof angestellt waren oder nicht.

Bei keiner Mara-Galassi-CD darf das Element des Mysteriösen fehlen: Handelt es sich bei dem im Booklet abgebildeten Porträt wirklich um ein Bildnis der Königin in ihrem selbstgewählten Exil? In seinem Begleittext untersucht Arnaldo Morelli auf der Suche nach Antworten die turbulente Geschichte dieses Bildes und beschreibt Christinas facettenreiches Musikleben in Italien.

Mara Galassi beschwört das hektische, turbulente Klima herauf, dass die römische Musikszene in der Mitte des 17. Jahrhunderts kennzeichnete. Dazu benutzt sie ein Instrument, das auf der berühmten »Arpa Barberini« (gebaut 1632 von Girolamo Acciari) beruht: eine dreireihige Harfe mit großem Tonumfang und facettenreichem Klang.

Mara Galassi, arpa doppia




Mara Galassi
studied pedal harp with Luciana Chierici in Milano, David Watkins in London, and Emmy Huerlimann in Zuerich, performance practice with the harpsichordist David Collyer and the lutenist Patrick O’Brien and musicology with Michael Morrow in London.

She served as principal harpist for the Opera House in Genova, Maggio Musicale Fiorentino, and from 1979 to 1989 for the Teatro Massimo Opera House in Palermo, Italy. She develops her activities as soloist and as a member of the most famous early music Ensembles in Europe:Concerto Vocale (René Jacobs), Concerto Italiano (Rinaldo Alessandrini), Mala Punica (Pedro Memeldorff), Concerto Soave (Maria Cristina Kiher, Jean Marc Aymes), Concerto Koeln, Akademie fuer Alte Muik, Freiburger Barockorchester, etc.

As musicologist she has done extensive research in the field of historical harps. She recorded for Tactus, Symphonia, Ricordi, Harmonia Mundi, Opus 111, Glossa and Arcana, Zig Zag. For Glossa Music : Il viaggio di Lucrezia (Choc de la Musique/Cannes Award), Les harpes du Ciel, A Microcosm Concerto.

In Duo with the dancer, actress and regisseur Deda Cristina Colonna she participated in the film “Voluptas dolendi- I gesti del Caravaggio” produced by the Marco Fodella Foundation.

She has recently founded the “Ensemble de harpes Sebastièn Erard”, devoted to romantic music for harp ensemble on original instruments.

She teaches historical harps and chamber music in Milano at the Civica Scuola di Musica and at the ESMUC in Barcelona and has given performance practice masterclasses in Lausanne Conservatory of Music, Lyon Conservatory of Music, Moscow Conservatory of Music etc.



Booklet for Portait of a Lady with Harp

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO