Album info

Album-Release:
2018

HRA-Release:
20.04.2018

Album including Album cover

?

Formats & Prices

FormatPriceIn CartBuy
FLAC 96 $ 13.20
  • 1Prelude 05:43
  • 2Embrio 08:27
  • 3Planet 07:02
  • 4Tandem 05:48
  • 5Symbiosis 06:07
  • 6Orison 05:49
  • 7Oblivion 04:18
  • 8Reincarnation 04:37
  • 9Silence 06:55
  • Total Runtime54:46

Info for Cycle

Die Kunst des kosmischen Spiels: In den höchsten Sphären lösen sich alle irdischen Grenzen auf. Und genau dort spielt „Cycle“. Hier sprechen drei üblicherweise unvereinbare Instrumente - Orgel, Saxophon und Klavier - mit einer Stimme. Es ist nicht das erste Mal, dass diese Welten aufeinanderprallen. Bereits auf dem ECM-Album „Aftenland“ gingen Jan Garbarek und Kjell Johnsen Ende der 70er den schroffen Schnittflächen zwischen Orgel und Saxophon nach. Rain Sultanov und Isfar Sarabski schaffen hingegen eher einen meditativen, strahlend hellen Energie-Raum – passend zur Bezeichnung ihres gemeinsamen Heimatlands Aserbaidschan als „Land des Feuers“.

Hier geht es somit um weitaus mehr als nur Musik. Schon der Titel bezieht sich auf die von Rudolf Steiner entwickelte Vorstellung, dass unser Leben sich über sieben Zyklen hinweg entwickelt, von dem Augenblick unserer Empfängnis bis hin zur Auflösung im Tod – und darüber hinaus bis zur Wiedergeburt von Seele und Körper. Jedes der beteiligten Instrumente nimmt in diesem kosmischen Spiel eine klar definierte Rolle ein: Die Orgel steht für das Majestätische und Heilige. Das Saxophon für unsere tiefsten Gefühle. Das Klavier enthält ein verbindendes, evolutionäres Element.

Doch wird „Cycle“ niemals zur reinen Konzeptkunst. Gegenüber Sultanov's epischem, dreistündigen Geschichtsprojekt „Tale of My Land“ mutet es sogar fast schon bescheiden an. Eher sind die neun Stücke als behutsam-berührende und von betonter Langsamkeit getragene Zeitlupenkompositionen voller Hoffnung und Zuversicht angelegt. Nicht Finsternis, sondern Licht regiert hier: Man kann die Sonnenstrahlen, die durch die Fenster der gothischen Erlöserkirche in Baku fallen, in der das Album aufgenommen wurde, geradezu hören.

Es war freilich zu erwarten, dass sogar diese tief empfundene Musik keine abschließenden Wahrheiten liefern kann. So geht die Suche für Sultanov und Sarabski weiter – in immer neuen Zyklen von Frage und Antwort, Zweifel und Zuversicht, von Stille und Klang.

Rain Sultanov, Sopransaxophon
Isfar Sarabski, Orgel, Klavier
Medina Sultanov, Gesang (on track 6)




Rain Sultanov
is leading jazz saxophonist who has made a huge contribution to the development of jazz culture in Azerbaijan. Not many were able to walk such a turbulent and interesting creative path, rich and full of musical events, as Rain Sultanov. He is a person whose work is always of interest to the world's experts of high music. Rain's music carries a lot of sense and leads one to a deep thought.

Rain Sultanov was born on April 29, 1965 in Baku, Azerbaijan. After graduating from a music school as a distance student, specializing in clarinet and surprising his teachers with hard work and natural talent, Rain demonstrated his extraordinary ability for the first time. In 1985, Rain Sultanov was awarded at the Republican clarinetists contest. ​

In 1988, having received an invitation from the master of Azerbaijani vocal arts Rashid Behbudov, he began working at the Azerbaijan Song Theatre. After Behbudov's in 1990 Rain becomes jazz soloist of the ‘Qaya' State Jazz Orchestra. After this period of life can be called Rain Sultanov's emerging professional jazz career. ​

In 1997 he founded the band Syndicate and released his first album ‘Last Moment’. ​

In 2003, Rain Sultanov published a work of many years, his book ‘Anthology of Jazz in Azerbaijan’. The book featured archival materials collected from all over the world, as well as facts and photographs of those who were somehow associated with jazz in Azerbaijan. The book also contains two Cd’s with the music of past years and the compositions of contemporary musicians. It became the first comprehensive reference material on jazz in Azerbaijan, showing the whole process of historical development of jazz in Baku. ​

Along with scientific research and analysis of the development of jazz, Sultanov did not limit himself in musical activity. A year later, Rain Sultanov became the art director and organizer of the festival, which he named the Baku Jazz Festival. Starting that year, the international festival in Baku has been held annually and is the largest jazz event in the country.

He also possesses his own unique style of performance and an everlasting series of new ideas, albums and projects. Beginning in the Soviet time and to this day, Rain Sultanov has been a participant of a large number of concerts and jazz festivals held worldwide.

Rain Sultanov – authoritative jazz musician and leading exponent of different forms of music, with his own style and a plethora of ideas and projects, drawn inexorably to the mysterious world of the future.



This album contains no booklet.

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO